Amusement bij de publieke omroep ligt in het publieke debat enigszins onder vuur. AVROTROS bewijst echter dat bepaald amusement nergens anders dán bij de publieke omroep thuishoort. Evenementen als het Eurovisie Songfestival binden de maatschappij, terwijl een concept als Wie is de Mol? niet op dit niveau elders kan worden gemaakt.
Het veertiende seizoen van Wie is de Mol? hield de kijkers wekenlang in spanning. Niet in het minst omdat het werd onderbroken door enkele weken Olympische Spelen in Sotsji, wat tot luidkeels protest bij de ‘die hard’ Molloten leidde. In 2014 nam het gebruik van de Wie is de Mol-app eveneens een vlucht.
In 2014 vond Wie is de Mol?, gepresenteerd door Art Rooijakkers, plaats in Hongkong en op de Filipijnen. Met gemiddeld ruim 2.4 miljoen kijkers was dit het best bekeken Wie is de Mol?-seizoen ooit. Ruim 3,1 miljoen kijkers zagen hoe in de finale actrice Susan Visser werd ontmaskerd als de Mol en hoe presentatrice Sofie van den Enk het seizoen won. Begin 2015 werd het programma bekroond met een TV Beeld in de categorie ‘Beste amusement’ over het kalenderjaar 2014.
“Op NPO Radio 2 praat Jan-Willem Roodbeen in zijn programma De Roodshow traditiegetrouw met de afvallers”
Elke aflevering werd besproken tijdens een online talkshow genaamd MolTalk, gepresenteerd door oud-deelnemers Arjen Lubach en Kees Tol. Op NPO Radio 2 besteedt Jan-Willem Roodbeen in zijn programma De Roodshow traditiegetrouw aandacht aan het programma door met de afvallers te praten. Dit seizoen was er de extra dimensie dat de presentator zelf ook deelnemer was.
Wie is de Mol? kent een enorm hoog bereik op social media en is gedurende het seizoen meer dan eens ‘trending topic’ in Nederland. In de slipstream daarvan is tevens het gebruik van de speciaal ontwikkelde programma-app, die de gebruiker in staat stelt zelf mee te jagen op de Mol, toegenomen. Voor seizoen 2014 is de voor iOS en Android ontwikkelde app verder geperfectioneerd. Het leidde niet alleen tot een groot aantal (ruim 300.000) downloads, maar ook tot actief gebruik door zo’n 220.000 fans van Wie is de Mol?. Hiermee is de aanwezigheid van het programma, zowel lineair als online en mobiel, verder gegroeid.
Jarenlang bouwen aan het imago van het Eurovisie Songfestival in Nederland en aan de kwaliteit van de ingezonden artiesten heeft zich in 2014 met de deelname van The Common Linnets dubbel en dwars uitbetaald. Voor het eerst in vele jaren had écht heel Europa het weer over de Nederlandse inzending.
Het door Hans Pannecoucke geregisseerde, spraakmakende halve finale-optreden van The Common Linnets werd door 3,3 miljoen Nederlanders bekeken. Naar de finale van het Eurovisie Songfestival, op 10 mei 2014, keken in ons land op het hoogtepunt 6,5 miljoen mensen. De uitzending trok gemiddeld 5,1 miljoen
Nederlanders van 6 jaar en ouder en had een marktaandeel van 65 procent. Het maakte de 2014-editie de best bekeken Eurovisie Songfestival-finale sinds 2002. Over heel Europa gemeten trok het programma 195 miljoen kijkers.
“Het Eurovisie Songfestival is een crossmediaal project binnen AVROTROS, waarin alle disciplines samenkomen”
AVROTROS neemt het Eurovisie Songfestival heel serieus en heeft zich intensief met alle hoofd- en bijzaken beziggehouden. Van het kiezen van de act, tot de keuze voor de regisseur en de manier waarop de deelnemers zich in de media konden profileren.
Het Eurovisie Songfestival is een crossmediaal project binnen AVROTROS, waarin alle disciplines samenkomen en er veel samenwerking is. Het team achter Sterren.nl beheert bijvoorbeeld de website Songfestival.nl. Daarnaast heeft het NPO Radio 2-programma Gouden Uren een heel belangrijke rol gespeeld in het geheel. Het was het programma van Daniël Dekker waarin The Common Linnets werden gepresenteerd. En later was Dekkers gelegenheidsstudio in Kopenhagen voor Ilse DeLange en Waylon een tweede thuishaven. The Common Linnets wonnen tijdens het Songfestival twee Marcel Bezençon Awards en zetten met de behaalde tweede plek de beste prestatie neer sinds Teach-In in 1975 het Eurovisie Songfestival won. Het evenement is daardoor weer volledig terug én relevant.