GROOT BEREIK, HOGE WAARDERING

Amusement

Amusement bij de publieke omroep ligt in het publieke debat enigszins onder vuur. AVROTROS bewijst echter dat bepaald amusement nergens anders dán bij de publieke omroep thuishoort. Evenementen als het Eurovisie Songfestival binden de maatschappij, terwijl een concept als Wie is de Mol? niet op dit niveau elders kan worden gemaakt.


WIE IS DE MOL?

Het veertiende seizoen van Wie is de Mol? hield de kijkers wekenlang in spanning. Niet in het minst omdat het werd onderbroken door enkele weken Olympische Spelen in Sotsji, wat tot luidkeels protest bij de ‘die hard’ Molloten leidde. In 2014 nam het gebruik van de Wie is de Mol-app eveneens een vlucht.

Wie is de mol kandidaten

De Wie is de Mol? 2014-deelnemers in een broeierig Hongkong

 

In 2014 vond Wie is de Mol?, gepresenteerd door Art Rooijakkers, plaats in Hongkong en op de Filipijnen. Met gemiddeld ruim 2.4 miljoen kijkers was dit het best bekeken Wie is de Mol?-seizoen ooit. Ruim 3,1 miljoen kijkers zagen hoe in de finale actrice Susan Visser werd ontmaskerd als de Mol en hoe presentatrice Sofie van den Enk het seizoen won. Begin 2015 werd het programma bekroond met een TV Beeld in de categorie ‘Beste amusement’ over het kalenderjaar 2014.

Wie is de Mol? Susan!

Wie is de Mol? Susan!

 

“Op NPO Radio 2 praat Jan-Willem Roodbeen in zijn programma De Roodshow traditiegetrouw met de afvallers”

 

Wie is de mol?
Elke aflevering werd besproken tijdens een online talkshow genaamd MolTalk, gepresenteerd door oud-deelnemers Arjen Lubach en Kees Tol. Op NPO Radio 2 besteedt Jan-Willem Roodbeen in zijn programma De Roodshow traditiegetrouw aandacht aan het programma door met de afvallers te praten. Dit seizoen was er de extra dimensie dat de presentator zelf ook deelnemer was.

Wie is de Mol App
Wie is de Mol? kent een enorm hoog bereik op social media en is gedurende het seizoen meer dan eens ‘trending topic’ in Nederland. In de slipstream daarvan is tevens het gebruik van de speciaal ontwikkelde programma-app, die de gebruiker in staat stelt zelf mee te jagen op de Mol, toegenomen. Voor seizoen 2014 is de voor iOS en Android ontwikkelde app verder geperfectioneerd. Het leidde niet alleen tot een groot aantal (ruim 300.000) downloads, maar ook tot actief gebruik door zo’n 220.000 fans van Wie is de Mol?. Hiermee is de aanwezigheid van het programma, zowel lineair als online en mobiel, verder gegroeid.


EUROVISIE SONGFESTIVAL

Jarenlang bouwen aan het imago van het Eurovisie Songfestival in Nederland en aan de kwaliteit van de ingezonden artiesten heeft zich in 2014 met de deelname van The Common Linnets dubbel en dwars uitbetaald. Voor het eerst in vele jaren had écht heel Europa het weer over de Nederlandse inzending.

Het door Hans Pannecoucke geregisseerde, spraakmakende halve finale-optreden van The Common Linnets werd door 3,3 miljoen Nederlanders bekeken. Naar de finale van het Eurovisie Songfestival, op 10 mei 2014, keken in ons land op het hoogtepunt 6,5 miljoen mensen. De uitzending trok gemiddeld 5,1 miljoen

Nederlanders van 6 jaar en ouder en had een marktaandeel van 65 procent. Het maakte de 2014-editie de best bekeken Eurovisie Songfestival-finale sinds 2002. Over heel Europa gemeten trok het programma 195 miljoen kijkers.

Ilse DeLange en Waylon

Ilse DeLange en Waylon presenteren zichzelf aan Nederland als The Common Linnets

 

“Het Eurovisie Songfestival is een crossmediaal project binnen AVROTROS, waarin alle disciplines samenkomen”

AVROTROS neemt het Eurovisie Songfestival heel serieus en heeft zich intensief met alle hoofd- en bijzaken beziggehouden. Van het kiezen van de act, tot de keuze voor de regisseur en de manier waarop de deelnemers zich in de media konden profileren.

The Common Linnets - Daniël Dekker

The Common Linnets te gast bij Daniël Dekker in Gouden Uren

Troskompas Ilse de Lange en Waylan

Ook in de programmabladen ruim aandacht voor The Common Linnets

Het Eurovisie Songfestival is een crossmediaal project binnen AVROTROS, waarin alle disciplines samenkomen en er veel samenwerking is. Het team achter Sterren.nl beheert bijvoorbeeld de website Songfestival.nl. Daarnaast heeft het NPO Radio 2-programma Gouden Uren een heel belangrijke rol gespeeld in het geheel. Het was het programma van Daniël Dekker waarin The Common Linnets werden gepresenteerd. En later was Dekkers gelegenheidsstudio in Kopenhagen voor Ilse DeLange en Waylon een tweede thuishaven. The Common Linnets wonnen tijdens het Songfestival twee Marcel Bezençon Awards en zetten met de behaalde tweede plek de beste prestatie neer sinds Teach-In in 1975 het Eurovisie Songfestival won. Het evenement is daardoor weer volledig terug én relevant.

Bekijk het volgende artikel:

Consument & Veiligheid

Bekijk artikel