RECHTSTREEKS BEREIK MET INTERACTIEF AANBOD

Jeugd

Het bereiken van de jeugd is een opgaaf, omdat het traditionele mediagebruik bij jongeren niet meer vanzelfsprekend is. Door actief te kijken hoe deze doelgroep media gebruikt, kan deze zeker goed bereikt worden. De online aanwezigheid van het Junior Songfestival en de YouTube-ster Jill met haar eigen tv-programma bewijzen dit.

JUNIOR SONGFESTIVAL

Het Junior Songfestival wordt door volwassenen nog weleens over het hoofd gezien, maar het is bij uitstek een middel om de jeugd te bereiken en te bedienen. In Nederland geniet het festijn al jaren een grote populariteit bij jonge kijkers.

“Het door AVROTROS beheerde Junior Songfestival YouTube-kanaal was in 2014 goed voor zo’n 36 miljoen views”

Deze kijkers gaan ook online naar nieuw beeldmateriaal op zoek. Hoewel de NPO de bezoekers het liefst via de eigen kanalen bedient, is YouTube het kanaal waar de doelgroep van het Junior Songfestival zich ophoudt. Het door AVROTROS beheerde Junior Songfestival YouTube-kanaal heeft ruim 26.500 abonnees. In 2014 werden de filmpjes maar liefst 36 miljoen keer bekeken. Een enorm aantal, dat aantoont dat de doelgroep opgezocht moet worden waar deze zich bevindt.

Het Junior Songfestival is de voorronde voor het Junior Eurovisie Songfestival en wordt op NPO Zapp uitgezonden. Dit jaar was de presentatie voor het eerst in handen van Jan Smit. Voor het Junior Eurovisie Songfestival verzorgde hij – net als bij het Eurovisie Songfestival – het commentaar. De vakjury, onder wie Niels Geusebroek, Xander de Buisonjé en Yvonne Coldeweijer, beoordeelde de finalisten op hun zelfgeschreven lied en hun performance.

Junior Song Jan Smit

Presentator Jan Smit met de Junior Songfestival-deelnemers

Junior songfestival winnaar

Julia van Bergen won op 27 september 2014 het Junior Songfestival met het nummer ‘Around’. Op 15 november 2014 vertegenwoordigde zij Nederland op het Junior Eurovisie Songfestival 2014 op Malta, waar zij met een totaal van 70 punten de achtste plaats behaalde.


JILL

Jongeren kijken steeds minder lineair televisie en halen de content die zij willen zien van meerdere platforms. AVROTROS bedient als crossmediale omroep de jeugdige doelgroep op meerdere kanalen en heeft met Jill, zoals sinds november 2014 elke donderdag op NPO Zapp te zien, een creatief boegbeeld in huis voor die mediahoppende jonge doelgroep.

Jill daagt de jongere kijkers uit om zelf creatief te zijn en dingen te maken. De 23-jarige illustratrice Jill Schirnhofer geeft tips en ideeën op het gebied van tekenen, knutselen, koken, mode en beauty. Het programma is enorm aangeslagen in de doelgroep en heeft een trouwe groep volgers op sociale media en op het bijbehorende YouTube-kanaal opgeleverd.

Op deze manier worden jongeren via meerdere kanalen (lineaire tv-uitzendingen, online content en artikelen in programmabladen) bediend in hun eigen taal en wordt getoond hoe ze op dagelijkse basis creatief kunnen zijn, door inspiratie te halen uit de dingen om hen heen.

Jill Schirnhofer AVROTROS

“Kijkers kunnen de handelingen uit het tv-programma online stapsgewijs uitgelegd krijgen”

Jill Schirnhofer TrosKompas

Elke twee weken knutselen met Jill in TrosKompas

De website rondom het programma is interactief van opzet. Kijkers kunnen er alle handelingen uit het tv-programma nogmaals stapsgewijs uitgelegd krijgen en hebben de mogelijkheid om inzendingen van anderen te bekijken en te delen met alle andere Jill-kijkers.

Bekijk het volgende artikel:

Drama

Bekijk artikel