IEDEREEN MOET ZICH THUIS VOELEN BIJ AVROTROS

Voorwoord Directie

 

Voor u ligt het…

De standaardzin waarmee het voorwoord van een jaarverslag vaak begint. Maar in dit geval niet. U leest deze tekst op een scherm(pje) en dat staat symbool voor de weg die AVROTROS is ingeslagen. Een crossmediaal bedrijf dat met zijn zeer uiteenlopende programmatitels een miljoenenpubliek bereikt via tv, radio, internet, social media, omroepgidsen en jaarlijks honderden evenementen.

AVROTROS Junior Songfestival

Ruim 36 miljoen views op het Junior Songfestival YouTube-kanaal

2014; een jaar dat bestempeld kan worden als een van de meest enerverende in onze omroepgeschiedenis. Onder leiding van een nieuwe, driekoppige Directie, een nieuwe Verenigingsraad, een nieuw gebouw en vele – voor elkaar – nieuwe collega’s begonnen we het jaar. De eerste volledig gefuseerde publieke omroep was een feit. Met elkaar bepaalden wij waar AVROTROS voor staat: onafhankelijk, positief en verbindend. En met elkaar spraken we af wat in 2014 de belangrijkste doelstellingen werden. Een financieel gezond bedrijf, de beste werkgever in de media, het succesvol afronden van de fusie, het verbeteren van de reputatie en wellicht onze belangrijkste doelstelling: radio- en televisieprogramma’s maken met het grootste bereik en de hoogste waardering.

Met elkaar bepaalden wij waar AVROTROS voor staat

‘Dat willen alle omroepen wel’, hoor ik u denken. En dat klopt. Bijzonder is dan ook dat we daar in 2014 in slaagden. Een kleine greep: de Gouden Televizier-Ring voor Flikken Maastricht, meer dan 36 miljoen views op het YouTube-kanaal van het Junior Songfestival, de opening van VondelCS, The Common Linnets op het Eurovisie Songfestival, meer dan 25.000 leden in de Efteling, het bejubelde en veelvuldig bekroonde RAMSES, 100.000 bezoekers voor de Zondagochtend Concerten, de start van Radio EenVandaag en 57.000 gepassioneerde Instagrammers voor Brugklas. Ondanks alle zogenoemde ‘over the top’-diensten als Netflix en Popcorn Time weten we nog steeds meer Nederlanders aan ons te binden.

Maar als ik naar buiten kijk, zie ik wolken voor de zon schuiven. De (politieke) onrust rond de publieke omroep blijft aanhouden en de mogelijkheden om het publiek nog verder aan ons te binden, worden verder ingeperkt. Het zal steeds lastiger worden ons geluid te laten horen. Als breedste publieke omroep moeten we ervoor zorgen dat we alle Nederlanders blijven bedienen: iedereen moet zich thuis voelen bij AVROTROS.

Eric van Stade – Algemeen Directeur, namens de Directie

Eric van Stade AVROTROS Remco van Leen AVROTROS Niels van t Hooft AVROTROS

Remco van Leen – Directeur Media
Niels van ‘t Hooft – Zakelijk Directeur

 

Bekijk het volgende artikel:

Doelstellingen

Bekijk artikel