RECHTSTREEKS CONTACT MET DE ACHTERBAN

Consument & Veiligheid

Door rechtstreeks te communiceren met de kijkers kan televisie een krachtig medium zijn dat namens die kijkers een vuist kan maken. Radar richt zich op klein en groot consumentenleed, terwijl Opsporing Verzocht heeft bewezen misdaden te kunnen helpen oplossen en dus voor toegenomen veiligheid zorgt.


RADAR

Sinds 1995 heeft Radar zich ontwikkeld van een consumentenprogramma pur sang, tot een sterk, toonaangevend multimediaal merk dat in rechtstreeks contact staat met de achterban. In 2014 is die positie andermaal verstevigd met een aantal spraakmakende uitzendingen.

Radar is een merk dat niet alleen wekelijks op televisie hoge kijkcijfers (gemiddeld 1,7 miljoen kijkers) scoort, maar ook online een sterke aanwezigheid heeft. Via social media en met name via een goed bezocht forum op de Radar-website waarop kijkers elkaar met raad en daad kunnen bijstaan. De website van Radar is de best bezochte van alle NPO-merken en bevat uitgebreide dossiers over de bedrijven en lopende zaken die regelmatig in het programma aan bod komen. Daarnaast is er dagelijks consumentennieuws en -advies en kan het publiek deelnemen aan het testpanel. Dat hebben inmiddels ruim 85.000 mensen gedaan.

antoinette radar tv

“In 2014 haalde Radar regelmatig de landelijke media, zoals met de tweedelige documentaire De Schuldvraag”

Radar+ Magazine

Zes maal per jaar verschijnt het magazine Radar+

Met als boegbeeld Antoinette Hertsenberg wordt het merk Radar verder versterkt met het magazine Radar+, dat zes maal per jaar verschijnt en een verkochte oplage van 45.000 exemplaren heeft.
In 2014 haalde Radar regelmatig de landelijke media. Enerzijds met opvallende documentaires, die onder de naam Radar Extra zijn geproduceerd. Bijvoorbeeld de tweedelige documentaire De Schuldvraag, over de oorzaken van de financiële crisis. De Schuldvraag was in mei 2014 tijdens het St. Tropez International Film Festival in diverse categorieën genomineerd en won de internationale filmprijs in de categorie ‘Beste documentaire’.

RadarTV schuldvraag

Antoinette Hertsenberg in gesprek met Herman Wijffels in De Schuldvraag

Anderzijds met spraakmakende onderwerpen. Zo liet Radar in een ruim 1,8 miljoen kijkers trekkende uitzending zien hoe gemakkelijk het is om een gevaarlijk item – in dit geval een sinaasappelnetje als bekkenbodemmatje – als nieuw medisch hulpmiddel op de markt te brengen. Met veelbesproken onderdelen als de Douche en de jaarlijkse uitreiking van de Loden Leeuw weet Radar laagdrempelig, kleiner consumentenleed met eerder genoemde grote consumentenproblemen te combineren. Daarmee heeft Radar een enorme impact op de volledige Nederlandse samenleving.


OPSPORING VERZOCHT

Opsporing Verzocht neemt al meer dan drie decennia lang een unieke positie in binnen het Nederlandse omroeplandschap, als programma waarin overheid en publieke omroep nauw samenwerken. Een positie die niet aan slijtage onderhevig is. Het programma, dat wekelijks een gemiddeld bereik van 1,2 miljoen kijkers heeft, speelde in 2014 een cruciale rol in enkele veelbesproken zaken.

 

Een door de Erasmus Universiteit uitgevoerd onderzoek heeft aangetoond dat de in het programma behandelde zaken een bewezen grotere oplossingskans hebben. In 2014 werden ruim 300 politieonderzoeken bij het kijkend publiek onder de aandacht gebracht, waarvan zeker 40 procent is opgelost. Opsporing Verzocht heeft door de jaren heen met die hoge oplossingsgraad haar kracht bewezen. Dat leidde er in 2014 toe dat het programma ook is ingezet om meer duidelijkheid te krijgen in prominente zaken, zoals de moord op minister van Staat Els Borst en de afpersingszaak rond de familie De Mol. Dit leverde de politie honderden tips op.

Anniko van Santen

Anniko van Santen, eindredacteur en presentator

“Het ‘second screen’ is opgezet door de politie, in nauwe samenwerking met AVROTROS”

Anniko van Santen - Opsporing Verzocht

Frits Sissing is medio 2014 met de presentatie gestopt om zich op andere programma’s te kunnen richten. Daardoor is Anniko van Santen, eindredacteur en presentator, het boegbeeld van het programma geworden. Opsporing Verzocht is het enige programma dat toestemming heeft tot liveverbindingen met de landelijke meldkamers. Dit in 2014 geïntroduceerde programmaonderdeel geeft de kijkers meer inzicht in het actieve

werk van de politie. In november 2014 is tevens gestart met een ‘second screen’, opgezet door de politie, in nauwe samenwerking met AVROTROS. Dit stelt tv-kijkers in staat om via hun smartphone en tablet mee te helpen bij het oplossen van de in het programma behandelde zaken. Hiermee heeft het multimediale Opsporing Verzocht een nog nadrukkelijker plek in de maatschappij gekregen.

Bekijk het volgende artikel:

Actualiteiten

Bekijk artikel