AVROTROS hecht grote waarde aan het op een laagdrempelige manier brengen van kunst en cultuur aan een brede doelgroep. Met onverwoestbare formules als Tussen Kunst en Kitsch en de registratie van het Prinsengrachtconcert wordt deze doelstelling behaald.
Het Prinsengrachtconcert is een in 1981 gestarte traditie die jaarlijks in augustus plaatsvindt. Het klassieke muziekconcert wordt in de openlucht opgevoerd, op een ponton voor het Amsterdamse Hotel Pulitzer, voor een gracht vol bootjes met publiek. Het evenement vindt plaats tijdens het jaarlijkse Grachtenfestival, maar wordt onafhankelijk daarvan georganiseerd en geproduceerd door de Stichting Prinsengrachtconcert.
AVROTROS zond het evenement in 2014 voor de 30ste maal uit, live op NPO 2 en op de radio tijdens een avondvullende uitzending via NPO Radio 4. De tv-uitzending, gepresenteerd door Frits Sissing, wist 637.000 kijkers te trekken.
“AVROTROS zond het Kinderprinsengrachtconcert voorafgaand aan het reguliere Prinsengrachtconcert uit op NPO 3″
Sinds 1996 is het ook traditie dat ‘s middags het Kinderprinsengrachtconcert wordt opgevoerd. Deze jeugdversie werd in 2014 gepresenteerd door Tim Douwsma, die in 2012 nog als zanger optrad tijdens dat evenement.
De formule van Tussen Kunst en Kitsch is al sinds 1984 onverslijtbaar. Redenen voor het succes zijn onder meer het feit dat er nog steeds bijzonder waardevolle items boven water komen en dat een jongere, op social media actieve, doelgroep het programma heeft gevonden.
“Tussen Kunst en Kitsch vierde in november 2014 het dertigjarige jubileum”
Tussen Kunst en Kitsch vierde in november 2014 het dertigjarige jubileum met een aantal lezingen van de diverse experts, die vertelden over hun vak en de ontdekkingen die er in drie decennia in het programma zijn gedaan. Tevens gaven regisseur Han Budding en presentatrice Nelleke van der Krogt, die haar laatste seizoen aankondigde, een kijkje achter de schermen.
In 2014 zaten de ontdekkingen vooral op het gebied van juwelen. Begin 2014 was een collier van diamanten en 142 smaragden te zien dat door juwelenexpert Martijn Akkerman op een slordige 125.000 euro werd geschat. Aan het einde van het jaar ontdekte expert Robin Peters een art deco-juwelenset ter waarde van 40.000 euro.
Dat de formule niet sleets raakt, blijkt uit de kijkcijfers. Het programma scoort stabiel tussen de 1,6 en 1,8 miljoen kijkers. Een groot deel van deze kijkers is jonge aanwas, kijkers die Tussen Kunst en Kitsch als een cultprogramma bekijken en het via social media van commentaar voorzien.